بررسی بازده و نوسان‌پذیری بازده صنعت سرمایه‌گذاری در ماه‌های محرم و رمضان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 * دکترای اقتصاد مالی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی.

2 کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه شهید بهشتی.

چکیده

مالی رفتاری یکی از شاخه­های نوین مالی است که دیدگاه­های ارزشمندی بر مباحث مالی افزوده است. از جمله می­توان به تاثیرگذاری ایام و مناسبات ویژه بر شاخص­های بازارهای مالی اشاره کرد. در این راستا، بررسی اثرات ماه­های مذهبی در ایران- محرم و رمضان- اهمیت ویژه­ای دارد و دارای نتایج درخور توجهی است. در این پژوهش، اثر ماه­های رمضان و محرم بر بازده و نوسان­پذیری بازده صنعت سرمایه­گذاری در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور، از مدل­های گارچ و داده‌های مربوط به بازه زمانی 31/05/1388 تا 30/05/1394 استفاده شده است. طبق یافته­های تحقیق، درصورت درنظرنگرفتن اثر روند زمانی، نوسان­پذیری بازده در ماه­های محرم و رمضان کاهش می­یابد؛ اما درنظرگرفتن اثر روند زمانی موجب می­شود که بازده و نوسان­پذیری بازده با شروع ماه رمضان افزایش یابد و به تدریج این اثر در طول ماه کاهش می­یابد. این روند در ماه محرم فقط برای نوسان­پذیری بازده وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Return and the Return Volatility of Investment Industry in the Months of Ramadan and Muharram

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Baghjari 1
  • Moslem Nilchi 2
  • Azadeh Rasoolian 2
چکیده [English]

Behavioral finance is a new branch of finance that has been added valuable points of view on financial subjects, including the impact of special days on the financial market indexes. Hence, examining the effects of the religious months in Iran - the months of Ramadan and Muharram - is particularly important and has considerable results.
  In this paper examined the effects of the months of Ramadan and Muharram on the return and the return volatility of investment industry on the Tehran Stock Exchange. For this purpose, GARCH models and data in the period of 08/22/2009 till 08/21/2015 were used.  The achieving results indicate that if the time trend effect doesn’t take into account, the investment industry volatility decreases in the months of Ramadan and Muharram. But by taking into account the time trend, the return and the return volatility of investment industry increases with the start of the month of Ramadan and the effect gradually decreases during the  Month.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Investment Industry
  • Calendar Anomaly (The Months Of Ramadan and Muharram)
  • GARCH Model
  1. . Badri,A, Sadeghi, M. (2007). Effect of different days of the week on the return, volatility and volume of transactions in Tehran Stock Exchange. Management Perspective, Issue 17-18, 55-83.
  2. Bialkowski, J., Etebari, A., & Wisniewski, T. (2009). Piety and Profits: Stock Market Anomaly during the Muslim Holy Month. Finance and Corporate Governance Conference 2010 Paper; 1-49.
  3. Bialkowski. J, et al (2013). Do mutual fund managers exploit the Ramadan anomaly? Evidence from Turkey. Emerging Markets Review, 15, 211–232.
  4. Husain, F. (1998). A Seasonality in the Pakistani Equity Market: The Ramadhan Effect. The Pakistan Development Review, 37: 1: 77-81.
  5. Lakonishok, J. & Smidt, S. (1989). Are Seasonal Anomalies Real? A Ninety-Year Perspective. The Review of Financial Studies 1988, 1(4): 403-425.
  6. Noferesti, M. (2013). Unit root and co-integration in Econometrics (fourth edition). Rasa Publications.
  7. PJones, Charles (2011). Investment management. Translator Reza Tehrani and Asgar Noorbakhsh, Negahe Danesh Publications
  8. Raee, R. and Shirzad, S. (2009). Calendar and Non-Calendar anomalies in the financial markets. Journal of Stock Exchange, First Year, Issue 1, 101-132.
  9. Seyyed, J. F., Abraham, A. & Al-Hajji, M. (2005). Seasonality in stock returns and volatility: The Ramadan effect. Research in International Business and Finance, 19, 374–383.
  10. Silva, PM. (2010). Calendar anomalies in the Portuguese stock market. Investment Analysts Journal, 71, 37-50.
  11. Shahverdyani, Sh, et al (2014). The effect of lunar calendar events and daily trading volume on stock returns in Tehran Stock Exchange. Journal of investment knowledge, Issue VI, 195-212.
  12. Tehrani, R.Beyginia,H. (2013). The Effect of Religious months on the Tehran Stock Exchange. Journal of investment knowledge, 1(3): 1-25.