Exploration and ranking Characterestics of Successful Mutual Fund Managers Registered at Tehran Stock Exchange

Document Type : Original Article

Authors

Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

The most valuable assets of any organization is its human resources and One of the markets which managers in particular play a role is Tehran Stock Exchange and Capital Market. Such managers can run investment resources effectively and ensure high return on investment for investors. This study aims to identify successful Mutual Fund manager characterestics and to prioritize them according to their contribution. In this study in the first step, by qualitative research method To explore peoples minds 15 in-depth interviews with successful mutual fund managers were conducted using content analysis approach. These managers were selected on the basis of best performance according to Sharp and Sortino index. The results of semi-structured interviews were categorized into Five dimensions including "Behavioral", "Technical", "Personality", "Managerial" and "Interpersonal". in the second step, based on results of the qualitative phase, a questionnaire consist of 27 items was designed to determine the importance of individual dimensions and components. Data were collected from 108 questionnaires were analyzed using confirmatory factor analysis that showed all dimensions & components were statistically confirmed. Friedman test for priorities of successful Mutual Fund managers dimensions showed that; interpersonal dimension was the most important one, and personality, behavioral, technical and managerial dimensions rank second to fifth respectively.

Keywords


  1. امیری، غلامرضا و عابد، آمنه. (1392). ارزیابی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران. پژوهش‌های تجربی حسابداری، سال دوم، شماره 8..
  2. ایمان، م. ت؛ نوشادی، م. ر. (1390). تحلیل محتوای کیفی. مجله پژوهش. سال سوم، شماره دوم، صص 44-15.
  3. خدائی وله زاقرد، محمد و فولادوندنیا، الهام. (1389). ارزیابی عملکرد مدیریت پرتفوی با تاکید بر چارچوب ریسک نامطلوب در شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله مطالعات مالی، شماره پنجم، بهار 1389.
  4. خواجه سروی، محمد؛ ابراهیمی سروعلیا، محمدحسن و اسلامی، سعید. (1393). بررسی رابطه بین خبرگی نیروهای انسانی (مدیر صندوق) صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با عملکرد آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
  5. سنگینیان، علی. (1383). مروری بر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری. تهران: مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران.
  6. شالباف یزدی، سیدوحید؛ ناظمی، شمس الدین؛ مرتضوی، سعید و رحیم نیا، فریبرز. (1395). واکاوی ویژگی‌های مدیران سرمایه‌گذاری موفق در ایران: رویکرد سرمایه انسانی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 9 (33): 112-85.
  7. عباسی، ا.، و گلدی صدقی، ا. (1389). بررسی تأثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت‌ها در بورس تهران. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 17 (60): 57-74.
  8. عرب مازاریزدی، محمد و مشایخ، شهناز. (1384). بررسی عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره 1380 – 1374. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 42.
  9. نظرپور، محمدنقی و ابراهیمی، محبوبه. (1388). طراحی صندوق سرمایه‌گذاری اسلامی در بازار سرمایه، مجله علمی-پژوهشی اقتصاد اسلامی، ش 33، ص 69.
  10. نیکبخت، محمدرضا؛ کارگری، یاسر و داوزراده، مهتاب. (1393). بررسی چگونگی مدیریت سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در ایران (با رویکردی بر تحلیل‌های تکنیکی، بنیادی و نظریه مدرن پرتفولیو). فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، سال سوم، شماره یازدهم، پاییز 1393.
  11. نیلی، م.، و نفیسی، ش.(1382). رابطه سرمایه انسانی و رشد اقتصادی با تأکید بر نقش توزیع تحصیلات نیروی کار. فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، 17: 1-31.
  12. هوشیار، وجیهه و رحیم‌نیا، فریبرز. (1392). ارائه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 13، صص 55-68.
  13. Baghdadabad, M. Habibi, F. & Halid, N. (2011). A study on small investor’s behavior in choosing stock, case study: Kuala-Lumpur stock market. African Journal of Business Management, Vol. 5 (27), PP. 11082-1109
  14. Bontis, N., Dragonetti, N.C., Jacobsen, K., & Roos, G. (1999). The knowledge Toolbox: A review of the Tools Available to Measure and Manage Intangible Resources. European Management Journal, Vole.17, No.4 August, pp.391-402.
  15. Boon, C., Eckardt, R., Lepak, D. P., & Boselie, P. (2017). Integrating strategic human capital and strategic human resource management. The International Journal of Human Resource Management, 1-34.
  16. Butterfield, K. D., Trevino, L. K., & Ball, G. A. (1996). Punishment from the manager's perspective: a Grounded Investigation and Inductive Model. Academy of Management Journal, 39(6): 1479-1312.
  17. Chandra, A. & Ravinder, K. (2011). Determinants of individual investor behavior: An orthogonal linear transformation approach. Jamia Millia Islamia (Central University), New Delhi.
  18. Crocker, A., & Eckardt, R. (2014). A Multilevel Investigation of Individual and Unit-Level Human Capital Complementarities. Journal of Management, 40(2): 509–530.
  19. Doong, S. C., Fung, H. G., & Wu, J. Y. (2010). Are social, financial, and human capital value enhancing? Evidence from Taiwanese firms. International Review of Economics and Finance, Article in press.
  20. Fang, C.H., Chang, S.T., and Chen, G.L. (2010). Competency development among Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach. African Journal of Business Management, Vol. 4, No. 13, pp. 2845-2855.
  21. Gates, S., & Langevin, P. (2008). Human capital measures, strategy, and performance. Educating entrepreneurs for the world. Mai.
  22. Hendricks, L. (2002). How important is Human Capital for Development? American Economic Review, 92 (1):198-219.
  23. Hsieh, H.F., and Shannon, S.E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9): 1277-1288.
  24. Kim, T., Yoo, J. J. E., & Lee, G. (2010). The HOINCAP scale: measuring intellectual capital in the hotel industry. The Service Industries Journal, First published on: 28 September 2010 (iFirst).
  25. Lee, Y. (2010). Exploring high-performers’ required competencies, Expert Systems with Applications, Vol. 37, PP. 434–439.
  26. Lepak, D. P. and Snell, S. A. (1999). The human resource architecture: toward a theory of human capital allocation and development. Academy of Management Review, 24, 31-48.
  27. Lim, L. L. K., Chan, C. C. A., & Dallimore, P. (2010). Perceptions of Human Capital Measures: From Corporate Executives and Investors, Journal of Business Psychology, Vol. 25, pp. 673–688.
  28. Liu, K. (2014). Human Capital, Social Collaboration, and Patent Renewal within U.S. Pharmaceutical Firms. Journal of Management, 40(2): 616 – 636.
  29. Mahoney, J. T., & Kor, Y. Y. (2015). Advancing the human capital perspective on value creation by joining capabilities and governance approaches. The Academy of Management Perspectives, 29(3), 296-308.
  30. Martin, W. J. (2000). Approaches to the measurement of the impact of knowledge management programmes. Journal of Information Science, Vol. 26, No. 21, pp. 21-27.
  31. Mintzberg H. (1973). Managerial work: analysis from observation. Management science, 18 / 2: 97-110.
  32. Nyberg, A., Moliterno, T., Hale, D., & Lepak, D. (2014). Resource-based perspectives on unit-level human capital: A review and integration. Journal of Management, 40(1): 317-349.
  33. Subramaniam, M., & Youndt, M. (2005). The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities. Academy of Management Journal, 48: 450-463.
  34. Switzer, L. N., & Huang, Y. (2007). How does human capital affect the performance of small and mid-cap mutual funds? Journal of Intellectual Capital, (8):4, 666-681.
  35. Trivellas, P. Drimoussis, C. (2013). Investigating Leadership Styles, Behavioural and Managerial Competency Profiles of Successful Project Managers in Greece. Social and Behavioral Sciences, vol. 73, PP. 692 – 700.