شناسایی و ارزیابی زمینه‌های مؤثر متاورس در انعطاف‌پذیری مالی: چشم‌اندازهای آتی بازار سرمایه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

2 استادیار رشته حسابداری، گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران.

3 استادیار، گروه کامپیوتر، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

4 دانشیار، گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

10.48308/jfmp.2024.104905

چکیده

هدف: طی یک دهه اخیر، توجه روزافزونی به تعاملات تجاری در یک دنیای موازی بر بستر فضای مجازی در حال توسعه است به ویژه اینکه شدت تمایل به پذیرش این تغییرات در دوران فراگیری کرونا هر روز در حال افزایش می‌باشد (گوپتا و همکاران ، 2024). لذا این تغییرات باعث گردید تا بسیاری از حرفه‌ها همچون مدیریت مالی شرکت‌ها شاهد تحول سریع باشند و سازمان‌هایی مثل فیس‌بوک؛ کوکاکولا و دیزنی از زمینه‌های متاورس در تصمیم‌گیری‌های مالی خود استفاده نموده‌اند (کومار و همکاران ، 2023). به طور مثال، در جولای 2021، فیس‌بوک اعلام کرد که در پنج سال آینده، حداقل 10 میلیارد دلار برای شروع فعالیت در متاورس سرمایه‌گذاری خواهد کرد و نام خود را به متا تغییر داد تا از این طریق بتواند ضمن کاهش هزینه‌های مالی خود، به عنوان یک شرکت پیشرو در عرصه‌ی رقابتی با شرکت‌های دیگر، شناخته شود (کراس و همکاران ، 2022).
روش: ماهیت هر پژوهش در علوم انسانی، بر مبنای نتیجه؛ هدف و نوع داده از یکدیگر قابل تفکیک می‌باشد. براین اساس، مطالعه‌ای حاضر به لحاظ نتیجه جزء پژوهش‌های توسعه‌ای تلقی می‌شود، زیرا پدیده‌ای مورد بررسی در این مطالعه از انسجام تئوریک کافی برای تبدیل‌شدن به ابزار سنجش طبق مرور پژوهش‌های گذشته، برخوردار نیست و این مطالعه از طریق بخش کیفی به دنبال شناسایی زمینه‌های مؤثر در شکل‌گیری متاورس از نظر انعطاف‌پذیری مالی می‌باشد. از منظر هدف نیز این مطالعه در دسته اکتشافی جایگذاری می‌شود، به این دلیل که بسط کارکردهای متاورس در بستر کارکردهای مدیریت مالی جزء پدیده‌ها نوظهوری قلمداد می‌شود که از طریق تحلیل نظریه داده بنیاد، تلاش می‌شود تا ابعاد این مفهوم در قالب یک مدل چندبعدی ارائه شود و مبنای انجام تحلیل در بستر مطالعه قرار گیرد. در نهایت نیز از منظر نوع داده، می‌بایست این مطالعه را ترکیبی تلقی نمود. زیرا در بخش کیفی ابتدا براساس ابزار مصاحبه داده‌ها طی سه مرحله کدگذاری باز؛ محوری و انتخابی، زمینه‌های مؤثر بر شکل گیری متاورس در سطح شرکت‌های بازار سرمایه مشخص می‌شوند و سپس در بخش کمی از طریق مجموعه‌ای از تحلیل‌های ماتریسی سطر «i» و ستون «j» و نرم افزار سناریوویزارد، ابتدا موقعیت‌های محتمل در خصوص این پدیده در بستر مطالعه مشخص می‌شوند و تا ضمن شناسایی سناریوهای محتمل، چشم‌اندازهای محتمل براساس سناریوهای مدون شده، از طریق ماتریس توابع ریاضی در بستر مطالعه بسط داده شوند.
یافته‌ها: در این مطالعه باتوجه به فقدان یک چارچوب نظری منسجم در خصوص زمینه‌های پیاده‌سازی متاورس جهت اثربخشی بالاتر انعطاف‌پذیری‌های مالی شرکت‌های بازار سرمایه در فاز اول از تحلیل نظریه داده بنیاد بهره برده شد. لذا طی 12 مصاحبه انجام شده، در مراحل کدگذاری سه گانه، مجموعاً ۳ مقوله‌ی اصلی و 6 مولفه‌ی محوری و 35 مضمون مفهومی شناسایی شدند که پس از انجام تحلیل دلفی مشخص گردید، محورهای زمینه‌ای شناسایی شده، دارای پایایی می‌باشند. سپس باهدف تدوین سناریوهای آتی در حوزه پیاده‌سازی متاورس‌های مالی، ابتدا از طریق ماتریس پیوندی تلاش گردید تا با تعیین ورودی و خروجی‌های مدل ماتریسی، اثرگذارترین مولفه‌های محوری از طریق ماتریس میک‌مک مشخص شوند. لذا نتیجه این بخش از تأیید دو محورِ دو بعدِ ظرفیت‌های استراتژیک متاورس و پیاده‌سازی سیستمی متاورس به عنوان مبانی تعیین کننده‌ی سناریوهای احتمالی ارزیابیِ انعطاف‌پذیری مالی شرکت‌ها براساس زمینه‌های مؤثر در پیاده‌سازی متاورس حکایت دارد تا از طریق ماتریس متقابل مشخص شود، کدامیک از سناریوها می‌تواند توصیف کننده‌ی پدیده‌ی مورد بررسی باشند.
نتیجه‌گیری: هدف این مطالعه شناسایی و ارزیابی زمینه‌های مؤثر متاورس در انعطاف‌پذیری مالی براساس چشم‌اندازهای آتی بازار سرمایه بود. براساس نتیجه کسب شده، مطلوب‌ترین سناریو، در ماتریس توابع ریاضی، ماتریس ربع اول با عبارت توضیحی «متا ژوراسیک» می‌باشد که نشان دهنده‌ی سطح متوازن اثربخشی ظرفیت‌های استراتژیک متاورس با پیاده‌سازی سیستمی متاورس می‌باشد. در تحلیل انتخاب «سناریوی متا ژوراسیک» همانطور که زمینه‌های قرار گرفته در آن نشان می‌دهد، شرکت‌های بازار سرمایه برای دستیابی به سطح قابل اتکاء و پایداری از انعطاف‌پذیری مالی، نیازمندِ نوعی بینش ساختاری در زمان انتخاب متاورس‌های مرتبط با ماهیت عملیاتی شرکت خود می‌باشند. چراکه این فناوری نوظهور در سطح صنایع کشورهای درحال توسعه‌ای همچون ایران در ابتدای راه قرار دارد و الزاماً نمی‌تواند سریعاً به دلیل فقدان زیرساخت‌های فناورانه و استراتژیک، شتاب زده به سمت آن حرکت نمود. لذا چشم‌اندازی که باید برای حرکت به سمت متاورس‌های مالی برای شرکت‌های بازار سرمایه حتی در آینده متصور بود، نوعی همسان سازی سسیستمی و استراتژیک با ظرفیت‌های قابل استفاده‌ی متاورس در بستر شرکت‌های بازار سرمایه از نظر انعطاف‌پذیری مالی می‌باشد تا بتوان براساس آن ظرفیت‌های رقابتی قابل توسعه‌ای را به‌وجود آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Evaluating the Effective Fields of Metaverse in Financial Flexibility: Future Perspectives of the Capital Market

نویسندگان [English]

  • Samanta Gholjash 1
  • Abolfazl Momeni Yanesari 2
  • Leila Ajam 3
  • Mehdi Safari Grayli 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Aliabad katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad katoul, Iran.
2 Assistant professor of Accounting, Department of Administrative and Economics, Gonbad Kavous University, Gonbad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Computer, Aliabad katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad katoul, Iran.
4 Associate Professor, Department of Accounting, Bandar Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar Gaz, Iran.
چکیده [English]

Purpose: During the last decade, more and more attention has been paid to business interactions in a parallel world on the basis of virtual space, especially since the intensity of the desire to accept these changes during the spread of Corona is increasing every day (Gupta et al, 2024). Therefore, these changes caused many professions such as financial management of companies to witness rapid transformation and organizations such as Facebook; Coca-Cola and Disney have used Metaverse fields in their financial decisions (Kumar et al, 2023). For example, in July 2021, Facebook announced that it would invest at least $10 billion over the next five years to start operations in Metaverse and changed its name to Meta in order to reduce its financial costs, as To be recognized as a leading company in the field of competition with other companies (Kraus et al, 2022).
Method: The nature of any research in the humanities, based on the result; The purpose and type of data can be separated from each other. Therefore, the present study is considered as part of developmental research in terms of the result, because the phenomenon examined in this study does not have enough theoretical coherence to become a measurement tool according to the review of past studies, and this study, through the qualitative part, seeks to identify the effective areas in Metaverse is formed in terms of financial flexibility. From the objective point of view, this study is placed in the exploratory category, because the expansion of metaverse functions in the context of financial management functions is considered to be an emerging phenomenon, and through the analysis of the data theory of the foundation, it is tried to present the dimensions of this concept in the form of a multidimensional model. And the basis of the analysis should be placed in the context of the study. Finally, from the point of view of the type of data, this study should be considered hybrid. Because in the qualitative part, first, based on the data interview tool, during three stages of open coding; Axial and selective, the fields affecting the formation of the metaverse at the level of capital market companies are determined and then in the quantitative part through a series of matrix analyzes of row "i" and column "j" and scenario wizard software, first the possible situations regarding this phenomenon in The study platform is defined and in order to identify the possible scenarios, the possible prospects based on the codified scenarios are expanded through the matrix of mathematical functions in the study platform.
Findings: In this study, due to the lack of a coherent theoretical framework regarding the implementation of Metaverse for the higher effectiveness of the financial flexibility of capital market companies, in the first phase, the analysis of the data theory of the foundation was used. Therefore, during the 12 interviews conducted, in the three stages of coding, a total of 3 main categories and 6 core components and 35 conceptual themes were identified. Then, with the aim of formulating future scenarios in the field of implementing financial metaverses, first, through the link matrix, it was tried to determine the most effective key components by determining the inputs and outputs of the matrix model through the MicMac matrix. Therefore, the result of this section indicates the confirmation of the two axes of the two dimensions of the strategic capacities of Metaverse and the systematic implementation of Metaverse as the bases for determining the possible scenarios of evaluating the financial flexibility of companies based on the effective fields in the implementation of Metaverse, in order to determine through the reciprocal matrix, which of the scenarios can describe be the phenomenon under investigation.
Conclusion: The purpose of this research is identifying and evaluating the effective fields of metaverse in financial flexibility by future perspectives of the capital market. Based on the obtained result, the most favorable scenario, in the matrix of mathematical functions, is the matrix of the first quadrant with the explanatory phrase "Meta-Jurassic", which indicates the balanced level of effectiveness of the strategic capacities of the Metaverse with the systematic implementation of the Metaverse. In the analysis of the choice of "Meta Jurassic scenario" as shown by the contexts in it, capital market companies need a kind of structural insight when choosing metaverses related to the operational nature of their company in order to achieve a reliable and sustainable level of financial flexibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metaverse
  • Financial flexibility
  • Emerging Technologies
Agarwal, A. and Alathur, S. (2023). Metaverse revolution and the digital transformation: intersectional analysis of Industry 5.0, Transforming Government: People, Process and Policy, 17(4),  688-707. https://doi.org/10.1108/TG-03-2023-0036
Ball, M. (2020). The metaverse: what it is, where to find it, and who will build it, MatthewBall.vc, available at: www.matthewball.vc/all/themetaverse
Boluo, G., Barzideh, F., & Alahyari Abhari, H. (2020). A Model for Assessment of the Risk of Fraud in an Audit of Financial Statements. Journal of Accounting Knowledge, 11(4),  25-45. (In Persian)
Cawthorne, J.E. (2015). The Future of University Research Libraries: Using Scenarios to Envision New Organizations, Advances in Library Administration and Organization, 133(2), 43-88. https://doi.org/10.1108/S0732-067120150000033002
Chukwuani, V. N. (2022). Virtual Reality and Augmented Reality: Its Impact in the Field of Accounting. Journal of Management, 4(2),  35-42.
Dhingra, S. and , A. (2024). Metaverse adoption: a systematic literature review and roadmap for future research, Global Knowledge, Memory and Communication, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/GKMC-08-2023-0287
Falchuck, B., Loeb, S. and Neff, R. (2018). The social metaverse: battle for privacy, IEEE Technology and Society Magazine, 37(2),  52-61. https://doi.org/10.1109/MTS.2018.2826060.
Filsarai, M. and Esmaili, F. (2023). Investigating the role of Metaverse on the future of accounting and auditing, Professional Audit Research, 4(13),  58-85. (In Persian)
Ghosh, I., Alfaro-Cortés, E., Gámez, M., García, N. (2023). Do travel uncertainty and invasion rhetoric spur Metaverse financial asset? Gauging the role of media influence, Finance Research Letters, 51(2),  1-15. https://doi.org/10.1016/j.frl.2022.103434
Gleim, M., McCullough, H., Ferrell, O.C. and Gabler, C. (2024). Metaverse: shifting the reality of services, Journal of Services Marketing, 38(1),  13-27. https://doi.org/10.1108/JSM-01-2023-0021
Gupta, A.S., Mukherjee, J. and Garg, R. (2024). Retailing during the COVID-19 lifecycle: a bibliometric study, International Journal of Retail & Distribution Management, 51(11),  1413-1476. https://doi.org/10.1108/IJRDM-09-2022-0363
Hassanzadeh, M. (2022). Metaverse and the Fate of Information Systems. Sciences and Techniques of Information Management, 8(1),  7-14. (In Persian)
Henwood, K., & Pidgeon, N. (1992). Qualitative Research and Psychological Theorizing. British Journal of Psychology, 83(2),  97-111. http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8295.1992.tb02426.x
Hutson, J., Banerjee, G., Kshetri, N., Odenwald, K. and Ratican, J. (2024). Architecting the Metaverse: Blockchain and the Financial and Legal Regulatory Challenges of Virtual Real Estate. Journal of Intelligent Learning Systems and Applications, 15, 1-23. https://doi.org/10.4236/jilsa.2023.151001
Huynh-The, Th., Pham, Q, V., Pham, X, Q., Nguyen, Th, Th., Han, Zh., Kim, D, S. (2022). Artificial Intelligence for the Metaverse: A Survey, Computers and Society, 2(2),  17-41. https://doi.org/10.48550/arXiv.2202.10336
Kraus, S., Kanbach, D.K., Krysta, P.M., Steinhoff, M.M. and Tomini, N. (2022). Facebook and the creation of the metaverse: radical business model innovation or incremental transformation?, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 28(9),  52-77. 1355-2554. https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2021-0984
Kshetri, N. (2022). Scams, frauds, and crimes in the non-fungible token market, Computer, 55(4),  60-64. https://doi.org/10.1109/MC.2022.3144763
Kumar, S., Sureka, R., Lucey, B, M., Dowling, M, M., Vigne, S, A., and Lim, W, M. (2023). Meta Money: Exploring the Intersection of Virtual Worlds and Financial Systems, Research in International Business and Finance, 68(1): 76-91. https://doi.org/10.1016/j.ribaf.2023.102195
 Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z. & Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of Latex Case Files, 14(8),  1-66.
Liu, Y. and Tinmaz, H. (2024). Exploring the Metaverse as the next frontier for a living library experience, Library Hi Tech News, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/LHTN-12-2023-0221
Mackenzie, S. (2022). Criminology towards the metaverse: cryptocurrency scams, grey economy and the technosocial, The British Journal of Criminology. 1-16, https://doi.org/10.1093/bjc/azab118
Mehta, N.K., Bhattacharyya, S.S. and Pandey, N. (2022). Empirical investigation regarding ethical decision making: a stakeholder cross-impact analysis (SCIA), International Journal of Ethics and Systems, 38(3),  444-464. https://doi.org/10.1108/IJOES-07-2021-0149
Mystakidis, S. (2022). Metaverse, Encyclopedia, 2(1),  486-497, https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
Nakavachara, V., Saengchote, K. (2023). Does unit of account affect willingness to pay? Evidence from metaverse LAND transactions, Finance Research Letters, 49(1),  1-32. https://doi.org/10.1016/j.frl.2022.103089
Pandey, D. and Gilmour, P. (2023). Accounting meets metaverse: navigating the intersection between the real and virtual worlds, Journal of Financial Reporting and Accounting, https://doi.org/10.1108/JFRA-03-2023-0157
Rajaei, B., Salimi, J., Abbasi, N. and Babakhani, Kh. (2021). Applications of Virtual Reality and Augmented Reality in Education, Journal of Intelligent Multimedia Communication and Processing Systems, 2(3),  69-77. (In Persian)
Ramadan, M. A. M. (2018). Interior design and technology of visible virtual reality, Journal of Applied Art and Science, 5(3),  1-14.
Schöbel, S.M., Leimeister, J.M. (2023). Metaverse platform ecosystems. Electronic Markets, 33(2),  12-31. https://doi.org/10.1007/s12525-023-00623-w
Shafikhani, M. A., & Motallebi Korbekandi, H. (2023). Metaverse as the Lifeworld; A Phenomenological View on the Metaverse. Philosophy of Science, 12(2),  135-159. (In Persian)
Smaili, N., Rancourt-Raymond, A, D. (2023). Metaverse: welcome to the new fraud marketplace, Journal of Financial Crime, https://doi.org/10.1108/JFC-06-2022-0124
Vidal-Tomás, D. (2023). The illusion of the metaverse and meta-economy, International Review of Financial Analysis, 86(2),  221-245. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2023.102560
Zainurin, M.Z.L., Haji Masri, M., Besar, M.H.A. and Anshari, M. (2023). Towards an understanding of metaverse banking: a conceptual paper, Journal of Financial Reporting and Accounting, 21(1),  178-190. https://doi.org/10.1108/JFRA-12-2021-0487
Zalan, T., Barbesino, P. (2023). Making the metaverse real, Digital Business, 3(2),  15-32. https://doi.org/10.1016/j.digbus.2023.100059