فروش دین و تأثیر آن بر ارزش بانک اسلامی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول).

چکیده

     بانک اسلامی قادر است ارزش خود را از طریق فروش بدهی، حداکثر کند. برای مثال، در مورد وام‌های مسکن از این طریق می­تواند افزایش ریسک ناشی از نوسانات نرخ بهره را مدیریت کند. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه به­کارگیری سازوکار مدیریت ریسک از راه فروش دین می‌تواند روی ارزش بانک اسلامی اثر مثبت بگذارد. یک مدل نظری اولیه در مورد حداکثر کردن ارزش بانک اسلامی وجود دارد که بر اساس آن تأمین مالی از طریق فروش دیون مسکن می‌تواند به­عنوان یک راهکار برای پوشش ریسک ناشی از تغییرات نرخ‌های بهره به­کار گرفته شود. یافته‌های تجربی حاکی از آن است که بانک‌های اسلامی می‌توانند با بهره‌گیری از مزیت‌های نهفته در فروش دین، درآمدهایشان را افزایش داده و با تنظیم و برقراری تعادل بین دارایی‌ها و بدهی‌ها مسائل‌شان را حل کنند. هرگونه افزایش در نرخ‌های بهره بازار منجر به افزایش در نرخ تأمین مالی در بانک‌های اسلامی می‌شود؛ زیرا نرخ‌های بهره بازار در تعیین میزان سود یا به­عبارتی نرخ بهره‌بانکی اثرگذار است. اگر بانک‌های اسلامی روش فروش دین را برای مدیریت ریسک‌شان به­کار گیرند، قطعاً درآمد یا ارزش بانک تقویت خواهد شد؛ چرا که این فرصت ‌را پیدا می‌کنند که اجرای پروژه‌های دیگری را به­عهده بگیرند که دارای ارزش خالص فعلی (NPV) مثبت است. این بازدهی می­تواند از طریق فروش دین حاصل شود.

کلیدواژه‌ها


  1. Abdul Ghafar Ismail, Karmila Hanim Kamil (2010). A note on debt selling and their impact on Islamic bank value, International journal of Banking and Finance, 7.
  2. Hanweck, G. and Ryu, L., (2005). The sensitivity of bank net interest margins and profitability to credit, interest rate, and term-structure shocks across bank product specializations. Working Papers, School of Management, George Mason University.
  3. Kopecky, K.J., VanHoose, D. (2004). A model of the monetary sector with and without binding capital requirements., Journal of Banking and Finance, 28, 633-646.
  4. Saunders, A. and Schumacher, L. (2000). The determinants of bank interest rate margins: An International Study., Journal of International Money and Finance, 19(6), 813–832.
  5. Masoominia. Gh (2009). Derivatives–An Islamic and Economical Study, Publishing Organizatio of institute for Islamic Cultural and Though, 1st Edition.
  6. Moosavi. S. B (2005). Debt Selling, Jurnal Of Islamic Economy, 7.
  7. Moosavian. S. A (2008). Islamin Financial Tools, Publishing Organizatio of institute for Islamic Cultural and Though, 1st Edition.
  8. 5th Plan of Economic, Social and Cultural Development in Islamic Republic of Iran (Approved 2011), Management and Planning Organization.
  9. 6th Plan of Economic, Social and Cultural Development in Islamic Republic of Iran (Approved 2016). Management and Planning Organization.
  10. Moradi. M, Kamari. J, Dahi. F (2016). Study on the Effect of Profitability and Investment Factors on Return Firms Listed in Tehran Stock Exchange by Five-factor Asset Pricing Model, Financial Management Perspective, 11, 53-78.
  11. Kimiagari. A, Shahlaei. Sh, Mehran. P, Shams. N (2016). Providing an Quantitative Definition for Sector Funds in Iran Economic, Financial Management Perspective, 10, 95-112.
  12. Hamidizadeh. M, Sadreameli. S (2014). Surveying and Explicating Electronic Banking Effect on Bank Deposits Growth (Case Study: Maskan Bank), Financial Management Perspective, 6, 49-62.
  13. Rezaei. F, Haji Azizkhani. F (2014). Influence of Long-term Debt on Agent’s Over-Investment and Firm Value Problem, Financial Management Perspective, 6, 63-86