چکیده برند یکی از ارزشمندترین داراییهای نامشهود هر شرکت است که مدیریت مناسب آن میتواند راه را برای رسیدن به سهم بیشتر بازار و سودآوری بیشتر در هر صنعتی هموار سازد. از آنجاکه ارزش برند میتواند یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر فروش و متعاقب آن سودآوری شرکت باشد؛ بنابراین در این پژوهش رابطه سودآوری با ارزش برند شرکت بررسی شده است. ارزش برند از دو منظر بازاریابی و مالی قابل بررسی است که در این پژوهش با استفاده از معیار کیو-توبین (یکی از سنجههای محاسبه ارزش برند از دیدگاه مالی) برآورد شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق شرکتهای صنایع دارویی، مواد غذایی، فلزات، پتروشیمی و صنعت سیمان در بین سالهای 1384تا 1393 را شامل میشود. جهت آزمون فرضیهها در قالب دادههای تابلویی از نرمافزار EVIEWS استفاده شده است و نتایج خروجی نرمافزار نشان میدهد که ارزش برند تاثیر مثبت و معناداری بر سودآوری شرکتهای صنعت مواد غذایی و دارویی (صنایع B2C) داشته است؛ ولی بر صنایع پتروشیمی، فلزات و سیمان (صنایع B2B) تاثیر معناداری ندارد.
Aaker, David A (1996). Measuring brand equity across products and markets. California management review 38(3): 102-120.
Aaker, D. A. and Jacobson, R. (2001) The value relevance of brand attitude in high technology markets. Journal of Marketing Research 38(4): 485 â 493.
Arabi Mehdi (1388). Investigating the trademarks as a strategic asset. Management journal, 161. 38-49
Azizi, shahriar; Darvishi, Zahra; namamian, farshid (1389). Investigating the determinants of brand value with financial perspective. Business management perspective. 9-32.
Belo, Frederico., Lin, Xiaoji. And Vitorino, Maria. (2013). Available at http://ssrn.com/abstract=1805124.
Clifton, Rita, and Esther Maughan, eds (2000). The future of brands: Twenty-five visions. NYU Press.
Gamba, Andrea, and Alexander Triantis (2008). The value of financial flexibility. The Journal of Finance 63(5): 2263-2296.
Homburg, Christian, Martin Klarmann, and Jens Schmitt (2010). Brand awareness in business markets: When is it related to firm performance?. International Journal of Research in Marketing 27(3): 201-212.
Keller, Kevin Lane, Tony Aperia, and Mats Georgson (2008). Strategic brand management: A European perspective. Pearson Education.
Khani, Abdollah; Ebrahimi, Khadije (1393). The impact of brand value on sale and market value of firms. Journal of modern marketing research, 13: 41-54.
Kicova, E., Kramarova, K., (2013). The significance and importance of the brand for the enterprise. Grant journal, 2: 29-34.
Kirk, C. P., Ray, I., Wilson, B., (2012). The impact of brand value on firm valuation: The moderating influence of firm type, Journal of Brand Management, Macmillan Publishers Ltd. 1350-23IX Jour.
Majerova ,T., & Kliestik, T.(2015). Brand valuation as an immanent component of brand value buildingand managing. Procedia Economics and Finance 26, 546 â 552.
Rapp, Marc Steffen, Thomas Schmid, and Daniel Urban (2014). The value of financial flexibility and corporate financial policy. Journal of Corporate Finance 29: 288-302.
Ruenrom, Guntalee and Pattaratanakun, Suppakron., (2012). Corporate brand success valuation: an integrative approach to measuring corporate brands, International journal of business strategy, 12(3).
Salinas, G., & Ambler, T. (2009). A taxonomy of brand valuation practice: Methodologies and purposes. Journal of Brand Management, 17(1), 39â61, Palgrave Macmillan.
Sherrington, M., (2003). Added value â The Alchemy of Brand â Led Growth. Hampshire: MacMillan, 203 p.
Simon, Carol J. & Solivan, Mary. (1993). The Measurement and Determinants of Brand Equity: A Financial Approach. Marketing Science, 12(1), 28-52.
Tauber, Edward M (1988). Brand leverage-strategy for growth in a cost-control world. Journal of Advertising Research, 28(4): 26-30.
Worm, Stefan, and Rajendra K. Srivastava (2014). Impact of component supplier branding on profitability. International Journal of Research in Marketing 31(4): 409-424.
Yasin, n., Noor, m., & mohamad, O. (2012). Does image of country-of-origin matter tobrand equity?. Journal of Product & Brand Management, 16/1: 38â48.