بررسی اثر میانجی عملکرد مالی بر رابطه میان مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی حسابداری دانشگاه مازندران بابلسر

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی-مالی دانشگاه شمال آمل

چکیده

مسئولیت پذیری اجتماعی در دهه ی اخیر مورد توجه بسیاری از شرکت ها و مدیران قرار گرفته است زیرا علاوه بر ذی نفعان مستقیم، منافع ذی نفعان غیر مستقیم خود را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ لذا انتظار می رود، با پیاده سازی مکانیزم مسئولیت پذیری اجتماعی ، عملکرد مالی تحت تأثیر قرار گیرد و از این طریق ارزش افزوده بازار شرکت نیز دست خوش تغییر شود. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی اثر میانجی عملکرد مالی بر رابطه میان مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار می باشد. برای این منظور داده های مربوط به 99 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش تحلیل ترکیبی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق چک لیست افشای مسئولیت پذیری اجتماعی و تحلیل محتوای گزارشات سالانه فعالیت هیئت مدیره شرکت ها جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها  نشان می دهد که بازده دارایی و شاخص کیوتوبین نقش میانجی کامل را در رابطه ی مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار ایفا می کند. مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق شاخص عملکردی اثر معناداری بر ارزش افزوده بازار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Effect Of financial Performance On The Relationship Between Corporate Social Responsibility And Market Value-Added (Study: At Listed Companies in The Tehran Stock Exchange)

نویسندگان [English]

  • Hossein Fakhari 1
  • Farhad Fallahpour 2
1 Member of Accounting Faculty of University Of Mazandaran
2 Master Student Of Industrial Management-Financial Of Shomal University of Amol
چکیده [English]

In the recent decades, Corporate Social Responsibility has become the main attention of many firms and managers, because, in addition to direct stakeholders,it considers the indirect stakeholders,too. The main purpose of a firm is to improve their Financial performance and creating market value, So that,today it's become the main priority for investors and shareholders. So it is expected that the implementation of Corporate Social Responsibility, affects financial performance and CSR affects Market value-added through Financial performance. The main purpose of this study is to check the mediating effect of financial performance on the relationship between Corporate social responsibility and Market value-added for the five period from 1390 to 1394 and it contains 99 firms. We used Barzegar (1392) Corporate social responsibility Checklist to measure Firm's CSR. This means that These scores have taken from content analyse of board annual reports of companies. In order to analyse and data Classification , We used Excell and Eviews 8 Softwares.
The finding shows that Return on Asset and Q-tobin have full mediating effect on the relationship between Corporate Social Responsibility and Market Value-Added. Corporate social responsibility has negative effect on market value-added through Return on Asset,But, its effect is Positive through Q-tobin indicator.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Social Responsibility- Market Value Added-Financial Performance
  1. اسعدی، عبدالرضا؛ کیانی نژاد، آزاده؛ 1393، بررسی معیارهای عملکرد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش و پژوهش حسابداری، سال دهم، شماره 39
  2. اسکندری عطا، محمدرضا؛ میرزا محمدی، سعید؛ 1393، ارزیابی تأثیر عملکرد مالی و خصوصی سازی بر کارایی فنی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال دوم، شماره سوم، ص93-108
  3. افلاطونی، سید عباس؛ 1396، تجزیه و تحلیل آماری با EViews در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی، تهران، چاپ سوم، نشر ترمه
  4. امیرحسینی، زهرا؛ قبادی، معصومه، 1395، گزارشگری مسئولیت اجتماعی، عملکرد مالی و مالکیت نهادی، فصلنامه علمی-پژوهشی حسابداری مدیریت،سال نهم، شماره 28، ص66-55
  5. حساس یگانه، یحیی؛ برزگر،قدرت ا...، 1392، ارائه مولفه ها و شاخص های بعد اجتماعی مسئولیت شرکتها و وضعیت موجود آن در ایران، فصلنامه مطالعات توسعه ی اجتماعی-فرهنگی، شماره 1، ص 234-209
  6. خواجوی، شکرا...؛ فتاحی ناقچی، حسن؛ قدیریان آرانی، محمد حسین، 1394، رتبه بندی و ارزیابی عملکرد مالی شرکت های صنایع منتخب بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل ترکیبی فازی-AHP-ویکور؛ مطالعه موردی: شرکت های صنایع دارویی، فلزات اساسی و خودرو و قطعات، دانش حسابرسی، سال پانزدهم، شماره 60، ص46-25
  7. ختائی، محمدرضا؛ ضیایی بیگدلی، محمد تقی، 1391، رابطه میان نسبت کیوتوبین و ارزش افزوده بازار با عملکرد شرکت های سرمایه گذاری بر اساس شاخص های مودیلیانی و نسبت ارزیابی، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، شماره سیزدهم، 143-113
  8. رئیسی وانانی، ایمان؛ بولو، قاسم؛زرکش، شهره، 1395، ارزیابی مدل های درخت تصمیم در پیش بینی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، چشم انداز مدیریت مالی، شماره 14، ص87-103
  9. عباسی، عباس؛ زندی لک، مسعود؛ خلیفه، مجتبی، 1394، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد به برند و ترجیح برند با نقش میانجی کیفیت ادراک شده و ارزش برند، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 24، ص31-44
  10. عطایی، علیرضا، 1392، مطالعه رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت ها و ارزش افزوده اقتصادی (EVA) در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  11. کوهی، کمال، 1395، بررسی تأثیر سلامت سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی،مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تبریز، فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 4، ص58-33
  12. مرادی، محسن؛ شفیعی سردشت، مرتضی؛ معمارپور یزدی، مهسا، 1393، ارتباط استراتژی های مدیریت سرمایه در گردش با ارزش افزوده بازار شرکت ها، پژوهشهای تجربی حسابداری، ، سال سوم - شماره 11 (علمی-پژوهشی) از 89 تا 112
  13. Ashraf,D, Felixon,K, Khajawa,M, Mujahid,S. 2017, Do constraint on Financial and Operating Leverage affect The Performance of Islamic equity Portfolios?, Pacific-Basin Finance journal,
  14. Davis, K. (1973). The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal, 16(2), 312–322. ECRC (EgyptianCorporateResponsibilityCenter)(2012)
  15. Fernandez,M; 2015, Social responsibility and financial performance: The role of good corporate governance, BRQ Business Research Quarterly (2016),pp.137-151
  16. Gras-Gil,E; Manzano,M; Fernandez,J; 2016, Investigating the relationship between corporate socialresponsibility and earnings management: Evidence from Spain, BRQ Business Research Quarterly, p1-11
  17. McWilliams,A.,VanFleet,D.,&Cory,K.(2002).Raising Rivals'costs through political strategy: An extension of resource-based theory. Journal of Management Studies, 39(5), 707–723.
  18. Ngueyan,M; Truong,M ,2016,The Effect Of Culture on Enterprise's Perception Of Corporate Social Resposibility: The Case of Vietnam, 13th Global Conference on Sustainable Manufacturing - Decoupling Growth from Resource Use
  19. Nakhaei,H; 2016, Market value added and traditional accounting criteria: Which measure is a best predictor of stock return in Malaysian companies, Iranian Journal of Management Studies (IJMS), pp.433-455
  20. Yu-Shu, P; Chayi-Lin, H; Alta-Uya, D 2015,Corporate social resposibility and Corporate Fanancial performance: The intervening Effect of social capital
  21. Shank, T., Manullang,D. ,&Hill,R. (2005) .Doing well while doing good revisited :A study of socially responsible firms' short-term versus long- term performance. Managerial Finance, 31(8), 33–46.
  22. Theodoulidis,B, Diaz,D, Crotto,F, Rancati,E. 2017, Exploring corporate social responsibility and financial performance through stakeholder theory in the tourism industries, Tourism Management,173-188
  23. Wahab,E; Shamsuddin,A; Abdullah,N; Abdul Hamid,N; 2016, Users' Satisfaction and Return on Investment (ROI) for Online Database Library: A Malaysian Technical University Perspective, 3rd Global Conference on Business and Social Science,Kuala Lumpur, Malaysia
  24. Wahba.H; Elsayed.K, 2015, The mediating effect of financial performance on the relationship between social responsibility and ownership structure, Future Business Journal,p1-12