طراحی قواعد مطلوبیت‎زا برای شفافیت شرکتی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت دانشگاه علامه

2 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق

چکیده

شفافیت شرکتی یکی از ارکان شفافیت بازار سرمایه است که سازمان بورس و اوراق بهادار برای ایجاد شفافیت شرکتی ناشران از جریمه و تنبیه استفاده می­­­کند که این رویکردی حداقلی در مواجهه با مقوله شفافیت شرکتی است. در صورتی که می‎توان با استفاده از قواعد مطلوبیت­زا ناشران را در جهت حداکثرسازی شفافیت اطلاعات خود تشویق کرد.در این پژوهش ابتدا با مطالعه اسناد قانونی قواعد مطلوبیت‎زا طراحی شدند. در ادامه برای پیش‌بینی تعداد شرکت‌های شفاف‌کننده اطلاعات از شبیه‌سازی عامل بنیان استفاده شد. نتایج شبیه‎سازی نشان داد که با اجرای هریک از این قاعده‎ها بین 13 تا 27 درصد از ناشران بازار اطلاعات خود را شفاف می‎کنند. همچنین با شبیه‎سازی همزمان ده قاعده برتر‎ در سطح بازار بین 41 تا 68 درصد از ناشران شفاف خواهند شد. نتایج نشان می‎دهد استفاده از رویکرد تشویقی و مطلوبیت‎زایی در کنار رویکرد تنبیهی می‎تواند باعث ارتقاء کمی و کیفی شفافیت بازار سرمایه شود.

عنوان مقاله [English]

Designing Utilizing Rules for Corporate Transparency of Listed Issuers in Tehran Stock Exchange(TSE)

نویسندگان [English]

  • seyed ali mohamad najafi farashah 1
  • amir azarfar 2
  • hosein hasanzadeh sarvastani 3
1 allameh tabatabaei university
2 tehran university
3 imam sadeq university
چکیده [English]

Corporate transparency is one of the key subjects in stock market transparency. Securities and Exchange Organization (SEO) uses punishment and punishing rules to increase market transparency but this approach is somehow minimalistic and traditional while using utilizing rules as a modern approach creates great improvement in Tehran Exchange Market transparency.
In this paper utilizing rules designed and extracted from legal documents and Agent based Simulation predicted number of transparent corporations in ten years of simulation with top ten rule with stochastic rules.
Simulation model simulated for 10 times and Results Showed that with implementation of each top ten rule 13 to 27 percent of corporations expose their information voluntarily without any force in the market. 41 to 68 percent of corporations will be transparent if all the top ten rules implemented. The results showed that using utilizing and persuasive approach with punitive approach can create great improvement in market transparency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Transparency-Voluntary disclosure_Utilizing Rules-Agent Based Simulation
  1. اعتمادی, حسین; خلیل‌پور, مهدی (2012): «ارزیابی کیفیت افشاء اطلاعاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده از رویکرد فازی». JMAAK ، (2)1, 115–122.
  2. آذر, عادل; رجب زاده, علی (1392): تصمیم گیری کاربردی رویکردMADM: نگاه دانش، تهران
  3. بادآور‌نهندی, یونس; قادری, صلاح‌الدین; بهشتی‌نهندی, رضا (1392): «تأثیر شفافیت اطلاعات حسابداری بر ناکارایی سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» پژوهشها و سیاستهای اقتصادی 0 (21), 65–82.
  4. پورحیدری، امید؛ بهارمقدم، مهدی؛ حسین‌پور، حمزه (1390): «عوامل موثر بر میزان افشای اجباری و اختیاری و تاثیر آنها بر ارزش شرکت در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
  5. خالقی‌مقدم, حمید; خالق, علی‌رضا (1387): «شفافیت شرکتی در ایران و عوامل مؤثر بر آن.» مطالعات تجربی حسابداری مالی (21), 31–60.
  6. دیدار, حمزه; منصورفر, غلامرضا; خجسته, هیوا (1390): «اثر خصوصیات شرکتی بر سطح افشاء شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.» مطالعات تجربی حسابداری مالی 0 (9), 141–168.
  7. رحمانی, علی; بشیری منش, نازنین (2015): «مروری بر ادبیات افشای اطلاعات در ایران.» پژوهش حسابداری 4 (3), 35–68.
  8. رودکی, جمال (1382): «راهبردهای اساسی: استانداردگذاری: یکنواختی و افشا در گزارشگری مالی. » مطالعات مدیریت بهبود و تحول 2 (11), 187–208.
  9. ستایش, محمد‌حسین; کاظم‌نژاد, مصطفی (1391): «شناسایی و تبیین عوامل موثر بر کیفیت افشای اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. » پیشرفت های حسابداری 1 (4), 49–80.
  10. سجادی, سید‌حسین; زراءنژاد, منصور; جعفری, علیرضا (1388): «ویژگی های غیر مالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.» بررسی های حسابداری و حسابرسی (57), 51–68.
  11. صادقی‌مقدم, محمد‌حسن; نوروزی, محمد (1390):« نقد و بررسی نظام افشای اطلاعات در بورس ایران». حقوق 2 (41), 131–150.
  12. طالب‌نیا, قدرت‌الله; رستمی, نرگس (1392): «بررسی رابطه بین ضرایب مالیاتی و افشاء گزارشات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. » پژوهشنامه مالیات 0 (1), 115–138.
  13. علوی, سید‌مصطفی (1390): «تاثیر سطوح شفافیت اطلاعات بر میزان پاسخ گویی مدیریت.» حسابدار رسمی (26), 75–79.
  14. فدایی‌نژاد, اسماعیل; نوبخت, زهرا (1384): «پژوهش: مفهوم شفافیت در شرکت.» بورس (49), 47–54.
  15. کاشانی‌پور, محمد; رحمانی, علی; پارچینی‌پارچین, سید‌مهدی (1388): «رابطه بین افشای اختیاری و مدیران غیر موظف.» بررسی های حسابداری و حسابرسی (57), 85–100.
  16. کیانی, رضا; صفاریان, مریم (1386):« فرآیند و الزامات افشای اطلاعات در بازار سرمایه.» مجله اقتصادی 1 (7), 27–40.
  17. مرادزاده‌فرد, مهدی; أبوحمزه, مینا (1390): «اثر کیفیت افشای شرکتی بر نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.» مطالعات تجربی حسابداری مالی 0 (9), 73–102.
  18. نظری, عبدالله; میرباقری, سیده‌آمنه (1390): «افشا اختیاری در مقابل افشای اجباری.» حسابداری و مدیریت مالی 1 (2), 7–18.
  19. ولی‌پور, هاشم; طالب‌نیا, قدرت‌اله; احمدی, رضا (1393): «بررسی تأثیر سطح افشای اختیاری بر مربوط بودن ارزش اطلاعات حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.» حسابداری مدیریت 0 (7), 71–82.
  20. هشی, عباس (1385): «عوامل موثر بر مطلوبیت گزارشگری مالی.» مطالعات تجربی حسابداری مالی (16), 91–126.
  21. Botosan, Christine A.; Plumlee, Marlene A. (2002): "A re‐examination of disclosure level and the expected cost of equity capital." Journal of accounting research 40 (1), 21–40.
  22. Brown, Stephen; Hillegeist, Stephen A. (2007): "How disclosure quality affects the level of information asymmetry." Review of Accounting Studies 12 (2-3), 443–477.
  23. Gilbert, Nigel; Troitzsch, Klaus (2005): "Simulation for the social scientist": McGraw-Hill Education (UK).
  24. Hallwood, Toby (2001): "How can the web be used to increase corporate transparency".
  25. Heitzman, Shane; Wasley, Charles; Zimmerman, Jerold (2010): "The joint effects of materiality thresholds and voluntary disclosure incentives on firms’ disclosure decisions". Journal of accounting and economics 49 (1), 109–132.
  26. Macal, Charles M.; North, Michael J. (2010): "Tutorial on agent-based modelling and simulation." Journal of simulation 4 (3), 151–162.
  27. Miller, John H.; Page, Scott E. (2009): "Complex adaptive systems: An introduction to computational models of social life": Princeton university press.
  28. North, Michael J.; Macal, Charles M. (2007): "Managing business complexity: discovering strategic solutions with agent-based modeling and simulation": Oxford University Press.
  29. Osborne, Mart J.; Rubinstein, Ariel (1994): "A course game theory": MIT press.
  30. Skinner, Douglas J. (1997): "Earnings disclosures and stockholder lawsuits." Journal of accounting and economics 23 (3), 249–282.
  31. Verrecchia, Robert E. (2001): "Essays on disclosure." Journal of accounting and economics 32 (1), 97–180.